strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/maxfotoi/public_html/climate/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.

Небесні колії

Літаки пришвидшують зміни клімату

12 квітня весь світ відзначає День авіації і космонавтики (Space Probe Day).

Білі сліди, що тягнуться за літаками, зовсім не так безпечні, як може видаватися. У дійсності вони можуть спровокувати глобальне потепління навіть більше, ніж парникові гази, що викидаються авіалайнерами.

Звичайні перисті хмари нагрівають планету, утримуючи в собі тепло. Конденсаційний слід від літаків нічим від них не відрізняється. Питання лише в тім, скільки саме тепла він зберігає.

Відповідно до оцінки Міжурядової групи експертів ООН зі зміни клімату, зробленої в 2005 році, радіаційний вплив конденсаційних слідів складає 10 мВт / м ². При цьому радіаційний вплив вуглекислого газу, викинутого авіацією за всю свою історію, становить 28 мВт / м ².

Однак ця оцінка приймає до уваги тільки відносно свіжі, видимі інверсійні сліди, які існують лише кілька годин. Потім вони розпливаються і їх важко відрізняти від нормальних перистих хмар. У такій формі вони продовжують утримувати тепло ще багато годин поспіль. "Вивчено лише невелику частину питання", - говорить Ульріке Буркхардт з Інституту атмосферної фізики (ФРН), співавтор нового дослідження.

На основі супутникових спостережень за розсіюванням конденсаційних слідів пані Буркхардт і Бернд Керхер розробили комп'ютерну модель існування даних утворень, яка потім була накладена на модель глобальної зміни клімату. З'ясувалося, що у формі перистих хмар інверсійні сліди покривають 0,6% земної поверхні , що в дев'ять (9 !) разів більше тієї площі, яку займають лінійні сліди.
У результаті була зроблена більше точна оцінка: 31 мВт / м ² - більше, ніж весь вироблений авіацією вуглекислий газ!

"На жаль, це нічого не говорить про те, що трапиться завтра", - зазначає коментатор Девід Лі з Манчестерського університету (Великобританія). У той час як конденсаційний слід зберігається всього добу,  двоокис вуглецю залишається в атмосфері сотні років. Наприклад, у квітні минулого року, коли через виверження вулкана польоти над Атлантикою і Північною Європою були припинені, інверсійних слідів не було, але вуглекислий газ, вироблений літаками до цього, продовжував нагрівати планету.

З іншого боку, скорочення конденсаційних слідів призвело б до негайного ефекту, тоді як зниження викидів вуглекислого газу принесе користь тільки через кілька років, вказує Роберт Ноланда з Університету Ратджерса (США). Домогтися цього можна в тому випадку, якщо літаки перейдуть на більш низькі висоти або ж будуть уникати областей, насичених вологою. Втім, подібні заходи можуть виявитися контрпродуктивними, бо знизять ефективність авіарейсів і приведуть до збільшення польотів - а значить, і викиду CO2.

Неоднозначну пропозицію з цього приводу висуває організація Plane Stupid. Вона пропонує заборонити літаки. Аргументація така - у результаті кожного авіа перельоту в атмосфері з’являється 400 кілограмів парникових газів. Саме стільки складає вага білого ведмедя, який гине в результаті танення арктичних льодів.

Відео з ведмедями і літаками:

Для КліматІнфо переклала ]]> Костриця Анастасія ]]>

Редактор: Уляна Зимна

Поділитись в соціальних мережах: